۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

مديران IT به حفاظت از تخريب داده‌ها ملزم مي‌شو


مديران IT به حفاظت از تخريب داده‌ها ملزم مي‌شوند


با وجود سهولت دسترسي به ابزارهاي پاك‌سازي اطلاعات، ‌مديران IT براي جلوگيري از به سرقت رفتن و تخريب اطلاعات خود بايد تمهيدات لازم را بينديشند.

به گزارش ايسنا اگر انديشه‌ در مورد كاركناني كه اطلاعات محرمانه را به سرقت مي‌برند، خواب را از چشمان مديران امنيتي و IT مي‌گيرد، بي‌شك تصور آن دسته از كاركناني كه اطلاعات محرمانه را نابود مي‌كنند، آن‌ها را دچار كابوس خواهد كرد.

هنوز با وجود ابزارهاي موجود براي پاك كردن‌ هارددرايو‌ها، شركت‌ها مي‌توانند اقدامات متعددي را براي حفاظت از خود در برابر اين عملكردهاي مخرب انجام دهند.

يكي از اين موارد بروز دزدي و پاك‌سازي اطلاعات محرمانه‌ي محصولات يك شركت سازنده‌ي مواد شيميايي توسط يكي از كارمندان اين شركت بود؛ محقق سابق شركت DuPont به خاط اين اقدام به زودي با مجازات ده سال زندان و جريمه‌ي 250 هزار دلار‌ي و جبران سرقت اسرار تجاري اين شركت كه ارزشي بالغ بر 400 ميليون دلار داشت، رو به رو مي‌شود.

بر اساس اين گزارش تلاش وي براي از بين بردن مدارك جرم خود به اندازه‌ي نقص اعتماد شركت DuPont دردسرساز بود زيرا پس از برملا شدن جرم اين فرد، ماموران در زمان بازرسي محل اقامت او،‌ رايانه‌اي را يافتند كه نرم افزار برنامه‌ي پاك كردن در آن مشغول تكميل روند پاك‌سازي و از بين بردن مدارك از يكي از ديسك درايوهاي اكسترنال متعلق به اين فرد بود.

بنا بر اظهارات شركت‌هاي متخصص در بازيابي اطلاعات از تجهيزات رايانه‌يي آسيب ديده، مورد شركت DuPont كه در آن شركت‌ها از ناحيه‌ي كارمندان خود دچار آسيب‌پذيري مي‌شوند، تنها بخشي از قضيه است.

دسترسي آنلاين به ابزارها‌ي پاك كردن اطلاعات بدين معني است كه دزدهاي خودي و ساير مجرمان مانند سابق به مهارت فني زيادي نياز ندارند،‌ زيرا مي‌توانند از طريق يك موتور جست‌وجو نرم‌افزار مورد نياز براي حذف و پاك كردن درايو را بيابند، اين مورد شامل ابزارهاي رايگان منبع باز نيز مي‌شود كه موجب مي‌شوند داده‌ها در ‌هارددرايو يك رايانه غيرقابل بازيافت شود.

مديران IT بايد نسبت به برنامه‌هاي پاك‌سازي داده كه پنهاني در رايانه‌هاي شركت‌هاي آن‌ها نصب مي‌شود، هوشيار باشند، همچنان كه بايد در مورد رايانه‌هايي كه با اقدامات خرابكارانه پاك شده‌اند، محتاط باشند تا با بازيابي اطلاعات آن بتوانند مدرك دادگاهي مستندي ارايه كنند؛ همچنين زماني كه بخش IT درك بهتري از آن چه در رايانه‌هايش است پيدا كند، فاكتورهاي موثر كمي ‌براي دفاع در برابر تخريب اطلاعات خود خواهد داشت.

پاك كردن ‌هارددرايو كار ساده يا هوشمندانه‌اي نيست و ممكن است بسته به اندازه‌ي آن در حدود چهار ساعت طول بكشد تا كاملا پاك شود؛ دو شيوه‌ي رايج براي پاك كردن داده وجود دارد، يكي استفاده از نرم‌افزار پاك‌سازي و ديگري خراب كردن فيزيكي ‌هارددرايو است.

هكرهاي داخل شركت در بيشتر اوقات از نرم‌افزار پاك كردن بهره مي‌گيرند در حالي كه مطلع نيستند در صورت كپي نكردن اطلاعات جديد در ‌هارد، اطلاعات پاك شده‌ي قابل بازيابي هستند.




انتهاي خبر // روزنا - وب سایت اطلاع رسانی اعتماد ملی//www.roozna.com


هیچ نظری موجود نیست: