۱۳۸۶ اسفند ۱, چهارشنبه

پيامبر اسلام (صلي الله عليه وسلم) ازنظر دانشمندان غربي ومستشرقين


سر پرسى سايکس(1):

? عقيده شخصى من اين است که [حضرت] محمد(ص) در ميان مشاهيرعالم بزرگ ترين انسانى است که با يک مرام عالى تمام هم خود را مصروف اين داشت که شرک و بت پرستى را از ريشه منهدم ساخته و به جاى آن افکار بلند اسلام را برقرار سازد و او خدمت وافر و نمايانى که از اين راه به نوع بشر نموده خدمتى است که من آن را ستايش نموده و سر تعظيم فرود مى آورم.

بوسورس اسميت(2):

? او بي محافظ بود، بي كاخ و قصر بود، بدون كدام حقوق و امتيازي خاصي ازبيت المال مسلمين، اگركسي حق ميداشت تابگويد ازطرف خداوندحكم ميراند، اين حق را محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ] ص [ ميداشت. زيرا او بدون كدام محافظتي ازجانب ديگران وعسكر ومحافظ برديگران حكومت ميكرد“.

توماس كارلايل (3):

? دشمنان اگر به نظر حقيقت بنگرند خواند فهميد در نفس اين مرد بزرگ افكارى فوق طمع و دنيوى و جاه و سلطنت بوده است .

? خوشا به محمد (ص) با لباس خشن و طعام خشن سعى در اصلاح عالم و تبليغ توحيد خداوند حق نموده روز و شب در رنج و تعب كوشش درنشر عدل و فضائل اخلاق ميكرد وابدا مانند اشخاص ضعيف النفس در تحمل شدائد و رنجها طمع و ميل بشهرت اسم يا نيل بسلطنت نداشت و هرگز نميخواست هيچ قسم سيطره در عالم داشته باشد بلكه نشر دين توحيد و عدل را در عالم ، وظيفه روحى و انسانى خود ميشمرد.

راما كرشنا را وء (4):

? شرايط واوضاع دائمآ درتغيربود، اما پيامبرخدا تغيرنكرد، درپيروزي و درشكست، درخوشي ودرمصيبت، درنعمت ودرتنگدستي اوهماني بودكه هميشه بود، وهمواره شخصيتش يكي بود.

گاندي(5):

? ”اونهايت زندگي ساده داشت، درمرعات كردن روابط دوستانه بايارانش و پاييندي به عهدها

وپيمانهايش سخت كوشابود، باياران وپيروانش نهايت صميمي ومهربان بود. شجاعت

و دليري اش، ايمان وباوركاملش به پروردگار، تلاشش درانجام ماموريتش ازاومردي اسوه ميساخت. شمشيرهاي قدرتمند امپراطورها وهمه موانع نتوانست عزم استوارش رادرانجام ماموريت و اهداف بلندش خللي ايجادكند“.




ميشايل هارت(6) :

? ”نكته اي راكه من پسندكردم اينست كه محمد ] ص [ بانفوذ خدادادي اش جهاني را رهبري

نمود. همواره رهبران ممكن مورد بازپرس و پرسش قرارگيرند. ولي محمدتنها مردي درتاريخ است كه توانست بامقام رفيع اش باموفقيت هاي چشم گيررهبر دين ودنياي مردم باشد“.

رينولد الين نيكلسون(7):

? با ظهور [حضرت] محمد [صلى الله عليه وآله وسلم] پرده نفوذ ناپذير ظلمت آن عهد ناگهان كنار زده شد و مردم جزيره العرب، اساس محكم سنن تاريخى پيدا كردند.

لرد درهن (8):

? پيشگويى هاييكه (قرآن ) درباره آينده كرده است اطّلاعات درست و شگفت انگيزى كه دارد آن چنان است كه [ حضرت] محمد [(ص)] كه استادى نديده است به هيچ وجه نمى تواند از پيش خود آنها را فراهم ساخته و انشاءكند .

آلفونس دولامارتين(9):

? اگر بزرگىِّ هدف ، كمىِ وسايل و عظمت نتيجه را براى يك نابغه بشرى مقياس بگيريم در تاريخ نظيرى مانند حضرت محمّد (ص) نمى توان يافت ، وى در ثُلث اراضى مسكونى امپراطورى ها ،ارتش ها، قوانين ، خاندان ها و توده هاى عظيم بشرى را به حركت در آورد ،بيشتر و با عظمت تر از آن اين است كه عقل ها ، انديشه ها ،عقيده ها و روان ها را به نهضت در آورد .

? هيچ فردى داوطلبانه يا از روى اجبار هدفى عالى تر از هدف پيامبر اسلام نداشته است زيرا دين اسلام موجب از بين بردنِ موهوم پرستى گرديده است ، همان موهوم پرستى كه بين خدا و مخلوقش به وجود آمده بود و همچنين باعث نزديك كردن انسان به خدا و توسعه عقيده معقولِ خداپرستى ميباشد و در ميان آن همه هرج و مرج و بى نظمى و اغتشاشِ بت پرستان و معتقدين به خدايان متعدّد، اسلام تنها فكر منطقى مى باشد .

? هيچ پيامبرىنتوانسته است مانند پيامبر اسلام انقلابى آن چنان مقدّس و طولانى و پر اهميّت در آن مدت خيلى كم به مرحله عمل در آورد زيرا هنوز دو قرن از آغاز كار پيامبر اسلام نگذشته بود كه دين اونُضج گرفت و اول بار در سه ناحيه عربستان و سپس در سايه كلمه توحيد سواحل رود سيحون و هند غربى و مصر و حبشه و تمام آفريقاى شمالي و بيشتر جزاير مديترانه و قسمتى از خاك فرانسه و قسمت عمده سرزمين اسپانيا گسترش يافت

بارتلمى هيلر (10):

? ‌‌‌‌‌‌‌‌‍[حضرت] محمّد (ص) از همه اعراب با هوش تر بوده و در دين دارى از همه كس محكم تر و نسبت به مردم مهربان تر بوده است ، و به واسطه همين برترى بود كه بدان قدرت و عظمت فوق العاده رسيد ، ما اين دين برزگي كه او آورد و مردم را بدان دعوت كرد را ، براى پيروانش يكى از نعمتهاى بزرگ خداوندى مى شماريم. .

گوستاولوبون(12):

? اضافه بر آنچه گفته شد طبق گفته تاريخ نويسان عرب حضرت محمد (ص) بسيار خود دار و متفكر ، كم حرف ، احتياط كار ، خوش قلب ، در رفتار و كردارِ خود بسيار مراقب ادب و پاكيزگى خويش بود تا پس از اين كه به ثروت و اقتدار نيز رسيد هيچ گاه كارهاى خود را به ديگرى واگذار نكرد .

? او مردى بود بردبار در برابر سختيها و دشواريها خود دار و متحمل ،داراى همتى بلند و در برخوردها مهربان و خوشرو بود يكى از خدمت گذارانش نقل مى كند كه هجده سال تمام خدمت او ارا انجام ميداد و در طول اين مدت هيچ گاه سخن تند يا كردار ملال آورى حتى براى تنبيه كردن من نيز از او نديدم ، حضرت محمد (ص) جنگ جويى دلاور و ماهر درفنون جنگى بود اگر احساس خطرى مى نمود فرار نمى كرد و بدون جهت نيز خود را به مهلكه نميانداخت .

? پيامبر اسلام توانست يك هدف مقدس واحدى براى تمام ملتهاى عرب بنا كند ملتهايى كه هدف و ايده، در آنها وجود نداشت و همين بناى عالى پيامبر بود كه توانست به خوبى عظمت و شخصيت او را آشكار نمايد .

? ما اگر بخواهيم ارزش اشخاص را به كردار و آثار نيك شان بسنجيم به طور مسلم حضرت محمد (ص) بزرگترين مرد تاريخ است .

? معجزه كبراى پيامبر اين بود كه توانست پيش از مرگ خود قافله پراكنده عرب را گرد هم آورد و از اين كاروان سرگردان و پريشان ملت واحدى تشكيل دهد ،بدانسان كه همه را در برابر يك دين خاضع كرده فرمانبر و مطيع يك پيشوا گرداند

مكس مولر(13) :

? نزديك است كه مسيحيان بفهمند كه پيامبر يكى از مصدقين و يارى كنندگان آيين و تعليمات مسيح بوده و آن وقت از دشمنى و خصومتى كه بنام دين در قرنهاى گذشته مسيحيان مرتكب آن شدند، دهشت خواهند كرد .

نوفاليس (14):

? رسيدن انسان به حقيقتى از حقايق و درك سرّى از اسرار قوانين جامعه بشرى بزرگترين معجزه مى باشد و از اين مقام ارجمند و مرتبه رفيعه به اين كلمه تعبير ميشود : محمد ، پيامبر حق از طرف خداوند قادر دانا و فرستاده اوست .

جان ديون پورت(15):

? حضرت محمد [صلى الله عليه وآله وسلم] را بايد يك مصلح دينى و قانون گذارى دانست كه در قرن هفتم ميلادى در عربستان ظهور كرده است. وى بدون ترديد بزرگترين شخصيتى است كه قاره آسيا مى تواند به وجود چنين فرزندى مباهات كند.

بولين ويلييه (16):

? اصول دين محمد [(ص)] چنان با عقل و منطق سازگار است كه در مدتى كمتر از پنجاه سال، اسلام در قلب نيمى از مردم روى زمين جاى گرفت .

ژوزف ماك كاپ (17):

? در آن روزگارى كه كتاب و كتابخانه براى مردم اروپا ارزش و مفهوم نداشت و در تمام صومعه ها در نزد تمام كشيش هاى اروپا بيش از 500 جلد كتاب كه همه آنها نيز كتب مذهبى بود ، يافت نمى شدكشورهاى اسلامى به حد كافى كتاب وكتابخانه داشته اند تا جايى كه در كتابخانه بيت الحكمه بغداد 4 ميليون و در كتابخانه سلطنتى قاهره 1ميليون و در كتابخانه طرابلس شام 3 ميليون كتاب موجود بوده است و تنها در اسپانيا ساليانه در حدود 70 تا 80 هزار جلد كتاب تهيه ميشده است

برنارد شو (18):

اورا بايد ناجي بشريت خواند......

? من هميشه نسبت به دين محمد [صلى الله عليه و آله] به واسطه خاصيت زنده بودن شگفت آورش نهايت احترام را داشته ام . به نظر من اسلام تنها مذهبى است كه استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغير زندگى و مواجهه با قرون مختلف را دارد. من چنين پيش بينى مى كنم ( و هم اكنون هم آثار آن پديدار شده است ) كه ايمان محمد [صلى الله عليه و آله] مورد قبول اروپاى فردا خواهد بود.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

وبلاگیست تخصصی در زمینه کامپیوتر و موبایل> اين مطلب بي سند چه ربطي به وبلاگیست تخصصی در زمینه کامپیوتر و موبایل دارد؟