۱۳۸۶ بهمن ۲۰, شنبه

اطلاعات کامپیوتریا موبایل به آساني پاك نمي‌شوند!

آيا تاكنون به اين موضوع فكر كرده‌ايد، اطلاعاتي را كه از روي رايانه يا كارت حافظه تلفن همراهتان پاك مي‌كنيد، همچنان روي هارد ديسك رايانه و كارت حافظه تلفن باقي مي‌ماند؟
آيا به‌اين فكر كرده‌ايد كه با استفاده از هزاران نرم‌افزار بازيابي اطلاعات موجود در بازار، اطلاعات پاك شده به راحتي قابل دريافت هستند؟ بنابراين حتما اين را هم مي‌دانيد كه نبايد رايانه، تلفن همراه يا دوربين ديجيتالي خود را در اختيار افرادي كه مورد اعتماد شما نيستند يا آنان را نمي‌شناسيد قرار دهيد.
البته بايد گفت كه بازيابي اطلاعات مانند يك چاقو عمل مي‌كند، به‌ طوري كه مي‌تواند هم مفيد باشد و هم خطرناك، مفيد به آن معني كه اگر مقاله يا تحقيق شما پاك شده دوباره مي‌توانيد آن را بازيابي كنيد.
اما حتماً تمامي شما مواردي را شنيده يا ديده‌ايد كه طي چند سال گذشته فيلم‌ها و تصاوير خانوادگي و شخصي افراد به صورت غيرقانوني و گاه با هدف اخاذي در سطح گسترده‌اي منتشر شده كه اين موضوع با گسترش هر چه بيشتر فناوري اطلاعات، روند فزاينده‌اي داشته است.
ميهماني‌هاي خصوصي، مراسم تولد، عروسي و عكس‌هاي خانوادگي، از جمله اطلاعات خصوصي مردم هستند كه بعضا انتشارعمومي يافته‌اند. اكنون با توسعه فناوري‌هاي جديد اطلاعات و ارتباطات، انتشار اطلاعات و دريافت آن به راحتي و به سرعت امكان‌پذير شده است و در اين ميان سودجويان و متخلفان در پي سوء استفاده از اين فناوري هستند.
مدير نرم‌افزار يك شركت امنيت و بازيابي مي‌گويد: زماني كه يك كاربر، فايلي (اطلاعات، عكس، مقاله، فيلم و...) را عمدا يا سهوا از روي رايانه خود پاك مي‌كند، اين فايل به صورت واقعي از روي سامانه عامل پاك نمي‌شود و فقط در آدرس دهي، سامانه عامل مي‌گويد كه فضايي كه فايل پاك شده در آن قرار داشته، خالي و آزاد است.
درصورتي كه اطلاعات هنوز روي سامانه به صورت مخفي باقي است اما آدرس در اختيار ما نيست تا بتوانيم فايل مورد نظر را پيدا كنيم.
پاك شدن آدرس‌هاي فايل، اين تصور را در افراد به وجود مي‌آورد كه فايل مورد نظر به‌طوركلي پاك شده و در بسياري از موارد افراد به تصور اينكه فايل شخصي و خصوصي آنها پاك شده‌است، هارد رايانه خود را به دلايل متعدد در اختيار ديگران و افراد ناشناس قرار مي‌دهند.
ممكن است فردي كه تمايل به سوء‌استفاده دارد به هارد شما دسترسي پيدا كرده و اطلاعات شخصي شما را بازيابي كند و به هر نحوي كه تمايل دارد از آن بهره برداري كند. كسي كه مي‌خواهد اطلاعات خود را به معني واقعي از سامانه عامل، حافظه سيم‌كارت يا موارد مشابه پاك كند مي‌تواند با استفاده از عمل Wipo Info (انهدام اطلاعات) اين كار را انجام دهد، به‌طوري كه ديگر به هيچ عنوان اطلاعات پاك شده بازيابي نخواهد شد.
اكنون تعدادي از ابرسازندگان دوربين‌هاي ديجيتال در دنيا براي حفظ امنيت مواردي را مورد توجه قرار داده‌اند به‌طوري كه هر زمان كارت حافظه دوربين ديجيتال فرمت شد، ديگر اطلاعات آن قابل بازيابي نيست.
در مورد تلفن همراه نيز بايد گفت اگر اطلاعات پاك شده، روي سيم كارت ذخيره باشد، به راحتي قابل بازيابي نيست، به‌دليل اينكه سيم كارت‌ها داراي رمز امنيتي هستند، اما اگر اطلاعات پاك شده روي كارت حافظه گوشي باشد، مانند رايانه به راحتي قابل بازيابي است.
براي بازيابي فايل‌هاي پاك شده، روش‌هاي متنوعي وجود دارد كه در مرحله نخست آدرس‌هاي فايل پاك شده به Recycle Binمي‌رود كه با كليك راست ماوس و انتخاب گزينه Restoreمي‌توان فايل را بازگرداند.
اما اگر در Recycle Bin نبود با نرم‌افزارهاي متفاوتي نظير Undelete Fast File و Easy Recovery قابل بازيابي است.
اگر هارد رايانه شما داراي 160 گيگابايت حافظه باشد و اطلاعات شما نيز پاك شده باشد و دوباره رايانه را پر از اطلاعات كنيد به‌طوري كه 160 گيگابايت، باز هم پر شود، ديگر فايل پاك شده شما قابل بازيابي نيست زيرا به جاي آن، فايل ديگري قرار داده‌ايد.
...و در آخر اينكه بهتر است بيشتر مراقب باشيد.

منبع: همشهري آنلاين

هیچ نظری موجود نیست: